Selecteer een pagina

Triggerpoints in de nek

Pijn aan je nek kan ontzettend vervelend zijn. Niet alleen kan dit je belemmeren bij bijvoorbeeld het sporten, maar ook je werk kan hieronder lijden. Pijnklachten in deze regio hebben vaak te maken met triggerpoints in de nek. In dit artikel leggen wij verder uit wat triggerpoints precies zijn, welke triggerpoints zorgen voor nekklachten en wat de dieperliggende oorzaak hiervan is.

Wat zijn triggerpoints in de nek?

Voordat we gaan kijken naar de pijn die triggerpoints in de nek kunnen veroorzaken, is het wellicht handig om eerst even duidelijk te maken wat triggerpoints in de spieren nu precies zijn. Triggerpoints worden ook wel vaker spierknopen genoemd in de volksmond. Dit zijn eigenlijk kleine verhardingen in de spieren in je nek. Deze verhardingen kunnen wel eens ontstaan als er een verminderde doorbloeding in deze spieren is. Door de verminderde doorbloeding kan je last krijgen van klachten door zuurstoftekort, zoals bijvoorbeeld pijn op de plek van het triggerpoint zelf of uitstralingspijn, waardoor je er meer last van zult hebben. Ook kunnen triggerpoints zorgen voor bewegingsbeperking, omdat de pijn in sommige gevallen te heftig is om de spier nog goed te kunnen bewegen. Het is dus ontzettend belangrijk dat triggerpoints goed behandeld worden.

Triggerpoint nek 1:

Trapezius

De trapezius is een van de spieren in je nek en wordt in het Nederlands ook wel vaker de monnikskapspier genoemd. De naam trapezius is aan deze spier gegeven vanwege de bijzondere vorm. Deze spier is namelijk ruitvormig en lijkt dus een beetje op een trapeze-vorm. De monnikskapspier loopt van zowel je nek- als borstwervels naar je sleutelbeen, het schouderdak, je schouders en de spina scapulae.

De functie van de trapezius is eigenlijk vooral om het gewicht van je schouders te dragen en om het schouderblad op zijn plaats te houden. Ook is de spier natuurlijk verantwoordelijk voor een aantal bewegingen, zoals bijvoorbeeld het omhoog brengen van je arm, het optrekken van je schouders en zelfs het dragen van je hoofd en nek.

Als je een triggerpoint in de trapezius hebt, kan dit dus ontzettend veel pijn doen. Dit merk je vooral aan hoofdpijn in de slaap, een stijve nek, pijn langs je hals en/ of nek en de kauwspier op de hoek van de onderkaak. Verder kan zo’n triggerpoint zorgen voor pijn in je schouders en op je rug. In sommige gevallen kan de pijn ook nog uitstralen tot je bovendoornspier of je nekspieren, waardoor het dus extra belangrijk is dat deze triggerpoints zo snel mogelijk worden behandeld.

Triggerpoint nek 2:

Multifidi

Een andere spier in je nek is de multifidi. Deze spier wordt ook wel de veeldelige of meermalen gespleten rugspier genoemd, omdat deze lange spier langs de volledige ruggengraat loopt. De multifidi begint bij het heiligbeen en hecht zich aan iedere wervel tot bij de tweede nekwervel.

De multifidi is erg belangrijk, omdat deze spier je helpt bij het strekken, buigen en draaien van de ruggengraat. Hiervoor werkt deze samen met andere rugspieren zoals bijvoorbeeld de levatores costarum en de rotatores.

Triggerpoints in de multifidi kunnen erg vervelend zijn en voelen vaak zelfs verlammend aan. Doordat de spier door je hele rug loopt, kunnen de triggerpoints zich dus ook over je hele rug vormen. Hierdoor kan je pijn in je spieren krijgen waarmee vrijwel alle bewegingen beperkt worden en het zelfs verlammend voelt.

Triggerpoint nek 3:

Levator Scapulae

De levator scapulae wordt ook wel de schouderbladheffer genoemd. Dit is een spier waar men relatief vaak problemen mee heeft. Deze spier is namelijk erg belangrijk, aangezien deze verantwoordelijk is voor het optillen van het schouderblad.

De levator scapulae verbindt de bovenste 4 wervels in je nek met het schouderblad, waardoor deze je schouderblad en schouder kan (helpen) optillen. De levator scapulae zijn eigenlijk ook 2 spieren natuurlijk, namelijk een aan de linkerkant en een aan de rechterkant.

Bij triggerpoints in de schouderbladheffer kunnen er een aantal problemen ontstaan. Zo kan je pijn en stijfheid in de hoek van je nek en bovenrug ervaren hierdoor. Ook kan het vaak zorgen voor pijn aan de binnenste rand van je schouderblad en aan de achterkant van je schouder. Een van de meest vervelende problemen is echter misschien nog wel dat je je hoofd niet zou

Triggerpoint nek 4:

Splenius Cervicis

Splenius cervicis is de Latijnse naam voor de spalkspieren in je nek. Heel simpel gezegd zorgen deze spieren ervoor dat jij je nek iedere dag kunt bewegen. Hierbij is het wel goed om te onthouden dat het dus echt gaat om de beweging van je nek en dus niet die van je hoofd, aangezien dit weer andere spieren zijn.

De functie van de splenius cervicis is het verbinden van de wervels in je bovenrug met de wervels in je hals, waardoor je de nek dus kunt draaien. Wanneer er een triggerpoint ontstaat in deze spieren zal dit dan ook leiden tot pijnklachten in de nek.

Naast nekpijn kan een triggerpoint on de splenius cervicis ook zorgen voor een aantal andere nare problemen. Zo kan je hier hoofdpijn en migraine van krijgen en zul je in sommige gevallen zelfs wazig zien. Ook kan het leiden tot pijn aan de achterkant van je hoofd en zelfs pijn in je wenkbrauwen. Een triggerpoint in de spalspieren in je nek kan dus het beste zo snel mogelijk opgelost worden.

Triggerpoint nek 5:

Infraspinatus

De infraspinatus heet in het Nederlands de onderdoornspier genoemd. De Latijnse naam heeft ook een passende betekenis voor deze spier, aangezien het woord ‘onder de richel’ betekent. Deze spier is ontzettend belangrijk voor je nek en schouders, aangezien deze je schouder in de kom houdt. Helaas is dit wel ook een spier die al makkelijk geblesseerd raakt, zoals bij te veel sporten bijvoorbeeld.

De infraspinatus is erg belangrijk bij veel verschillende bewegingen. Je gebruikt deze namelijk iedere keer dat je je arm naar buiten draait. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gooien van een bal, tennissen of bij het gebruik van de muis van de computer als deze te ver weg van je toetsenbord ligt. Verder gebruik je de spier ook wanneer je de arm naar binnen draait, aangezien deze spier de beweging afremt, zodat dit nooit te snel of te hard zou kunnen gaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan armpje drukken of als je aan het roeien bent.

Bij triggerpoints in de infraspinatus kan je last hebben van zwakke en stijve schouders of armen, waarbij je de arm moeilijk kunt draaien en het aan of uit doen van een jas vaak pijnlijk is. Zelfs het omhoog brengen van je hand kan in dit soort gevallen al pijn doen. De pijn van triggerpoints in deze spier kan vaak ook uitstralen naar de voorkant van je schouder, hoewel deze zich zelf aan de achterkant bevindt. Dit kan leiden tot pijn in je nek en bovenrug, pijn in je onderarm, pijn aan de buitenkant van je schouder en buitensporig zweten.

De dieperliggende oorzaak

Belangrijk om te begrijpen is dat triggerpoints in de nek er niet zomaar zijn. Het is een beschermingsmechanisme van het lichaam. Het beschermt je lichaam vooral tegen bot en gewrichtsschade. Dat is de onderliggende fysieke oorzaak, waar weinig behandelaars rekening mee houden.

Bij een niet goede glijding of bewegelijkheid van de gewrichten blokkeren deze. Bewegen met geblokkeerde gewrichten zorgt voor extreme slijtage. Het lichaam regelt een oplossing en spant daarom spieren aan in een tegengestelde richting van de gewrichtsblokkade, om zo het gewricht weer de goede richting in te krijgen. Bij de stevige blokkades die wij in deze tijd ervaren krijgt het lichaam het niet goed voor elkaar en blijven de spieren gespannen.

In behandelingen wordt meestal niet gewerkt aan de bewegelijkheid van de gewrichten dichtbij de triggerpoints. De spieren krijgen eigenlijk altijd de schuld, terwijl die juist in dienst staan van jouw oplossing. Door triggerpoints in de nek uit te schakelen met massage en dry needling zonder de onderliggende problematiek op te lossen, komen ze dus direct terug. Vaak zegt de patiënt dan: de behandeling werkt niet, want de klachten komen snel weer terug. Maar de waarheid is: de verkeerde behandeling is toegepast.

Bekend van:

Je kunt ons kennen van:

Meer over mij

Mijn naam is Robin Bhaggan, geboren en getogen in het noorden van Nederland. Voor mijn werk als professioneel volleybal coach heb ik gewoond en gewerkt in Amerika, Denemarken en Zwitserland.

Door een ernstige opgelopen blessure tijdens volleybal, ervaarde ik zelf hoe weinig effect doorsnee behandelingen boden voor mijn pijnklachten. Hierin was ik niet alleen, want ook de spelers die ik coachte ervaarden dit. Ik wilde weten of dit anders kon.

Tijdens mijn zoektocht ontdekte ik dat de fascia een grote rol speelt bij pijnklachten en heb daarom veel opleidingen gedaan, om hier veel kennis en kunde in te vergaren. Met Core Release breng ik dit met veel passie in praktijk.

Ervaringen van cliënten

SuzeSuze
13:00 02 Mar 21
Ik raad iedereen met klachten aan om naar deze praktijk te gaan.Robin is authentiek en kundig in wat hij doet.Mijn vriend en ik hadden beiden al jaren erg veel last van onze onder rug.Ik kan nu zeggen dat dit verleden tijd is. Robin gaat erg secuur te werk en onderzoekt alle mogelijke oorzaken van de pijn. Hij bekijkt het hele lichaam.Wij zijn beiden goed geholpen door de verschillende technieken die zijn toegepast. Momenteel lopen wij op steunzolen die aangemeten en geleverd zijn door Robin.Een absolute aanrader!
Floor HansenFloor Hansen
12:47 02 Mar 21
Na alles al geprobeerd te hebben, heeft uiteindelijk Robin me écht weten te helpen. Na de hernia operatie kwamen alle rugklachten terug, waarschijnlijk dus door verkeerd gebruik van mijn lichaam en spiergroepen. Door dit aan te pakken, en echt een grondige aanpak van meerdere kanten bekeken en meerdere therapieën die Robin toepast in een behandelmethode, is dit volledig hersteld. Na 1 behandeling al waanzinnig resultaat en na de 2e behandeling was alle pijn weg. Echt een aanrader!!
Simone van den BergSimone van den Berg
21:21 01 Mar 21
Robin heeft een hele eigenzinnige kijk op hoe het lichaam optimaal functioneert en wat je kunt doen je lichaam zelf in flow te brengen en houden. Hij begeleidt je met heel veel passie en expertise in het fitter maken van je lichaam. Daarvoor heeft hij een arsenaal aan methodieken aangeleerd en ontwikkeld en gaat net zo lang door tot het gewenste effect bereikt is. Verder is het ook een heel fijn en enthousiast mens. Mijn advies: ga zeker een keer bij hem langs als je last hebt van je schouders, nek, rug of knieën. Met één sessie kan hij echt al een heel verschil voor je maken, hoe gaaf is dat!
Esmee van MamerenEsmee van Mameren
19:12 01 Mar 21
Ontzettend veel pijn gehad in mijn rug en knieën, jaren lang verschillende fysio geprobeerd en niks wat langdurig hielp totdat ik behandeld ben door Robin. Na de eerste sessie had ik al veel minder pijn en bij elke sessie werd dit beter. Nu (bijna een jaar later) weinig tot geen pijn meer en voor het beetje wat terug is gekomen maak ik weer een nieuwe afspraak voor als we weer iets meer mogen (door corona).Ook heb ik zooltjes voor de knie en rugklachten en het verschil of ik ze een dag wel en een dag niet draag is echt gigantisch groot! Ik kan/wil geen dag meer zonder.
Anka UittenbogertAnka Uittenbogert
23:14 28 Feb 21
Dankzij jouw onderzoek op welk manier ik loop, begrijp ik beter wat het oorzaak is van mijn jarenlang heuppijn. Dankzij jouw werk ‘accupunter’ en de voetzolen helpt het mijn linkerheup lichter te voelen. Ik vind het fijn, wanneer je mij coaching geeft hoe ik rug/heupspieren stevig kan maken. Het brengt mij de goede kant op om gebalanceerd loophouding te gebruiken. Dankzij jou ben ik bewuster hoe mijn fysiek lichaam zich beweegt. Het gaat om Balans. Dankbaar 🙏💗
js_loader