Selecteer een pagina

Triggerpoints in de rug

Pijn in je rug kan ontzettend vervelend zijn. Niet alleen zou dit je kunnen belemmeren tijdens het sporten bijvoorbeeld, maar ook alledaagse bewegingen kunnen zo al gauw pijnlijk zijn. Pijnklachten in je rug kunnen vaak veroorzaakt worden door triggerpoints in de spieren. Hieronder leggen we je verder uit wat triggerpoints in de rug precies zijn en hoe deze rugklachten kunnen veroorzaken.

Wat zijn triggerpoints in de rug?

Voordat we gaan kijken naar de pijn die triggerpoints in de rug, is het belangrijk om eerst te begrijpen wat triggerpoints precies zijn.

Triggerpoints worden ook wel vaker spierknopen genoemd in de volksmond. Dit zijn eigenlijk kleine verhardingen in de spieren in je rug. Deze verhardingen zorgen voor een verminderde doorbloeding in de spieren. Door de verminderde doorbloeding kan je last krijgen van klachten door zuurstoftekort, zoals bijvoorbeeld pijn op de plek van het triggerpoint zelf of uitstralingspijn, waardoor je er meer last van zult hebben. Ook kunnen triggerpoints zorgen voor bewegingsbeperking, omdat de pijn in sommige gevallen te heftig is om de spier nog goed te kunnen bewegen. Het is dus ontzettend belangrijk dat triggerpoints in de rug goed behandeld worden.

Triggerpoints rug 1:

Longissimus Thoracis

De longissimus thoracis wordt in het Nederlands doorgaans ook wel de musculus longissimus ofwel de langste spier genoemd. Deze spier bevindt zich in de onderrug. De reden dat deze de longissimus thoracis wordt genoemd is, omdat ‘thoracis’ verwijst naar de spier die in de buurt van de thorax zit.

De longissimus thoracis is ontzettend belangrijk voor je lichaam om de juiste houding te behouden gedurende de dag.

Triggerpoints in deze spier kunnen tot een aantal pijnlijke klachten leiden. Zo zou je hier bijvoorbeeld een opgeblazen en misselijk gevoel van kunnen krijgen en veel last van rugpijn in je onderrug. Ook kan deze pijn zich uitstralen naar je billen.

Triggerpoints rug 2:

Multifidi

Een andere spier in je rug is de multifidi. Deze spier wordt ook wel de veeldelige of meermalen gespleten rugspier genoemd, omdat deze lange spier langs de volledige ruggengraat loopt. De multifidi begint bij het heiligbeen en hecht zich aan iedere wervel tot bij de tweede nekwervel. Deze spier bevindt zich dus zowel in je boven- als onderrug.

De multifidi is erg belangrijk, omdat deze spier je helpt bij het strekken, buigen en draaien van de ruggengraat. Hiervoor werkt deze samen met andere rugspieren zoals bijvoorbeeld de levatores costarum en de rotarores. 

Triggerpoints in de multifidi kunnen erg vervelend zijn en voelen vaak zelfs verlammend aan. Doordat de spier door je hele rug loopt, kunnen de triggerpoints zich dus ook over je hele rug vormen. Hierdoor kan je pijn in je spieren krijgen waarmee vrijwel alle bewegingen beperkt worden en het zelfs verlammend voelt.

Triggerpoints rug 3:

Iliopsoas

De iliopsoas is een spier die eigenlijk uit 2 spieren bestaat en deze wordt ook wel de heup-lendenspier genoemd. Deze bevindt zich ter hoogte van zowel je onder- als bovenrug. Een van de spieren, de psoas, bevindt zich achter de buikspieren en ingewanden, terwijl de heup-beenspier (de iliacus) zich aan de voorkant van de heupbenen bevindt.

De functie van de iliopsoas is om je heup te kunnen laten buigen en je bovenbeen omhoog te kunnen bewegen. Dit is vooral belangrijk bij bewegingen zoals het rechtop gaan zitten vanuit een liggende houding, je dijbeen naar buiten draaien en het stabiliseren van de romp wanneer je loopt of rent.

Triggerpoints in de iliopsoas kunnen leiden tot pijn in je onderrug, pijn in je lies, pijn in de onderkant van je schouderblad en pijn in de knie. Verder kan het opstaan vanuit een stoel erg moeilijk worden hierdoor, kan je stijfheid in de onderrug, lies en/of heup ervaren hierdoor en eventueel een kromme rug krijgen. Deze triggerpoints kunnen zelfs leiden tot pijn rondom de geslachtsdelen.

Triggerpoints rug 4:

Iliocostalis Lumborum

De iliocostalis lumborum is een spier in je onderrug die nog doorloopt door je bekken en zelfs in je billen. Deze spier hecht zich zowel aan het heiligbeen als aan de onderste ribben en zelfs aan de heupkam.

Deze spier is belangrijk voor zowel het uitrekken als het rechtstaan, aangezien deze door een groot deel van je rug heen loopt.

Wanneer je last hebt van triggerpoints in de iliocostalis lumborum kan dit zorgen voor pijn in de billen en onderrug. Ook kan je hiervan kramp in je buik krijgen en een opgeblazen of misselijk gevoel ervaren. 

Triggerpoints rug 5:

Iliocostalis Thoracis

De iliocostalis thoracis is een spier die zowel door je boven- als je onderrug loopt. Deze spier is belangrijk om je rug recht te houden en voor je houding. 

Triggerpoints in de iliocostalis thoracis kunnen leiden tot vervelende klachten. Zo kan je hiervan bijvoorbeeld op meerdere plaatsen rugpijn krijgen, maar deze pijn kan zich ook uitstralen. Hierdoor kan je last krijgen van bijvoorbeeld pijn in je billen.

Triggerpoints rug 6:

Triceps brachii

De triceps brachii worden in het Nederlands ook gewoon de triceps genoemd. Dit is een driekoppige spier die langs de achterzijde van je bovenarm loopt en bevindt zich dus aan de achterkant van je schouder.

De functie van de triceps is om ervoor te zorgen dat jij je armen gewoon kunt bewegen, zoals bijvoorbeeld het strekken van de arm.

Triggerpoints in je triceps kunnen leiden tot pijn in de achterkant van je schouder en aan de buitenkant van je elleboog. 

Triggerpoints rug 7:

Serratus Posterior Inferior

Serratus posterior inferior wordt in het Nederlands ook vaak de achterste gezaagde spier genoemd. Dit is een schuine rugspier die door je bovenrug loopt.

Deze spier is ontzettend belangrijk voor onze ademhaling, aangezien deze het ademen makkelijker maakt door je onderste ribben omlaag te trekken. 

Triggerpoints in de serratus posterior inferior kunnen zorgen voor een lastigere ademhaling en pijn in je bovenrug.

Triggerpoints rug 8:

Intercostals

De intercostals staan in het Nederlands ook wel bekend als de tussenribspieren. Deze spieren verbinden je ribben samen en bevinden zich dus ter hoogte van je bovenrug.

De functie van deze spieren is om samen met je ribben de vitale organen in je borstkas goed te beschermen. Ook zorgen deze ervoor dat jij je bovenlichaam makkelijk kunt draaien.

Triggerpoints in deze spieren kunnen leiden tot een aantal vervelende klachten. Zo kan je hierbij een stekende pijn voelen als je je bovenlichaam wilt draaien en kan de pijn uitstralen naar je borstkas, arm en zelfs je schouder. Ook kan je last krijgen van kortademigheid of een beklemmend gevoel op je borst. In sommige gevallen krijg je hiervan ook last van steken in je zij.

Triggerpoints rug 9:

Latissimus Dorsi

De latissimus dorsi is je brede rugspier en deze zit dus in je bovenrug. Deze spieren zijn zelfs de grootste spieren van je lichaam en zijn hierdoor ook erg belangrijk bij zowel het stabiliseren van je lichaam als het optillen van je armen.

Veel armbewegingen zijn afhankelijk van de latissimus dorsi. Zo zorgen deze ervoor dat jij je arm kunt roteren, omlaag bewegen, naar je borst trekken en naar achter trekken. Ook laten deze je de schouder bewegen en stabiliseren ze het lichaam.

Triggerpoints in de latissimus dorsi kunnen leiden tot pijn aan de onderkant van je schouderblad en aan de zijkant van je buik. Ook kan deze pijn zich nog helemaal uitstrekken langs de binnenkant van je armen tot aan de pink, ringvinger en middelvinger.

De dieperliggende oorzaak

Belangrijk om te begrijpen is dat triggerpoints er niet zomaar zijn. Het is een beschermingsmechanisme van het lichaam. Het beschermt je lichaam vooral tegen bot en gewrichtsschade. Dat is de onderliggende fysieke oorzaak, waar weinig behandelaars rekening mee houden.

Bij een niet goede glijding of bewegelijkheid van de gewrichten blokkeren deze. Bewegen met geblokkeerde gewrichten zorgt voor extreme slijtage. Het lichaam regelt een oplossing en spant daarom spieren aan in een tegengestelde richting van de gewrichtsblokkade, om zo het gewricht weer de goede richting in te krijgen. Bij de stevige blokkades die wij in deze tijd ervaren krijgt het lichaam het niet goed voor elkaar en blijven de spieren gespannen.

In behandelingen word meestal niet gewerkt aan de bewegelijkheid van de gewrichten dichtbij de triggerpoints. De spieren krijgen eigenlijk altijd de schuld, terwijl die juist in dienst staan van jouw oplossing. Door triggerpoints uit te schakelen met massage en dry needling zonder de onderliggende problematiek op te lossen, komen triggerpoints dus direct terug. Vaak zegt de patiënt dan: de behandeling werkt niet, want de klachten komen snel weer terug. Maar de waarheid is: de verkeerde behandeling is toegepast.

Bekend van:

Je kunt ons kennen van:

Meer over mij

Mijn naam is Robin Bhaggan, geboren en getogen in het noorden van Nederland. Voor mijn werk als professioneel volleybal coach heb ik gewoond en gewerkt in Amerika, Denemarken en Zwitserland.

Door een ernstige opgelopen blessure tijdens volleybal, ervaarde ik zelf hoe weinig effect doorsnee behandelingen boden voor mijn pijnklachten. Hierin was ik niet alleen, want ook de spelers die ik coachte ervaarden dit. Ik wilde weten of dit anders kon.

Tijdens mijn zoektocht ontdekte ik dat de fascia een grote rol speelt bij pijnklachten en heb daarom veel opleidingen gedaan, om hier veel kennis en kunde in te vergaren. Met Core Release breng ik dit met veel passie in praktijk.

Ervaringen van cliënten

SuzeSuze
13:00 02 Mar 21
Ik raad iedereen met klachten aan om naar deze praktijk te gaan.Robin is authentiek en kundig in wat hij doet.Mijn vriend en ik hadden beiden al jaren erg veel last van onze onder rug.Ik kan nu zeggen dat dit verleden tijd is. Robin gaat erg secuur te werk en onderzoekt alle mogelijke oorzaken van de pijn. Hij bekijkt het hele lichaam.Wij zijn beiden goed geholpen door de verschillende technieken die zijn toegepast. Momenteel lopen wij op steunzolen die aangemeten en geleverd zijn door Robin.Een absolute aanrader!
Floor HansenFloor Hansen
12:47 02 Mar 21
Na alles al geprobeerd te hebben, heeft uiteindelijk Robin me écht weten te helpen. Na de hernia operatie kwamen alle rugklachten terug, waarschijnlijk dus door verkeerd gebruik van mijn lichaam en spiergroepen. Door dit aan te pakken, en echt een grondige aanpak van meerdere kanten bekeken en meerdere therapieën die Robin toepast in een behandelmethode, is dit volledig hersteld. Na 1 behandeling al waanzinnig resultaat en na de 2e behandeling was alle pijn weg. Echt een aanrader!!
Simone van den BergSimone van den Berg
21:21 01 Mar 21
Robin heeft een hele eigenzinnige kijk op hoe het lichaam optimaal functioneert en wat je kunt doen je lichaam zelf in flow te brengen en houden. Hij begeleidt je met heel veel passie en expertise in het fitter maken van je lichaam. Daarvoor heeft hij een arsenaal aan methodieken aangeleerd en ontwikkeld en gaat net zo lang door tot het gewenste effect bereikt is. Verder is het ook een heel fijn en enthousiast mens. Mijn advies: ga zeker een keer bij hem langs als je last hebt van je schouders, nek, rug of knieën. Met één sessie kan hij echt al een heel verschil voor je maken, hoe gaaf is dat!
Esmee van MamerenEsmee van Mameren
19:12 01 Mar 21
Ontzettend veel pijn gehad in mijn rug en knieën, jaren lang verschillende fysio geprobeerd en niks wat langdurig hielp totdat ik behandeld ben door Robin. Na de eerste sessie had ik al veel minder pijn en bij elke sessie werd dit beter. Nu (bijna een jaar later) weinig tot geen pijn meer en voor het beetje wat terug is gekomen maak ik weer een nieuwe afspraak voor als we weer iets meer mogen (door corona).Ook heb ik zooltjes voor de knie en rugklachten en het verschil of ik ze een dag wel en een dag niet draag is echt gigantisch groot! Ik kan/wil geen dag meer zonder.
Anka UittenbogertAnka Uittenbogert
23:14 28 Feb 21
Dankzij jouw onderzoek op welk manier ik loop, begrijp ik beter wat het oorzaak is van mijn jarenlang heuppijn. Dankzij jouw werk ‘accupunter’ en de voetzolen helpt het mijn linkerheup lichter te voelen. Ik vind het fijn, wanneer je mij coaching geeft hoe ik rug/heupspieren stevig kan maken. Het brengt mij de goede kant op om gebalanceerd loophouding te gebruiken. Dankzij jou ben ik bewuster hoe mijn fysiek lichaam zich beweegt. Het gaat om Balans. Dankbaar 🙏💗
js_loader

Het boek

Hoe gezond je ook eet, leeft en beweegt: als je buiten je natuurlijke patroon beweegt, krijg je bijna altijd last van rugpijn. Daarom heb ik een boek geschreven voor mensen met rugpijn die daar vanaf willen. Door dit boek leer je je lichaam kennen zoals je nog nooit hebt gedaan – zelfs als je al van alles hebt geprobeerd. De Bhaggan Methode, die in dit boek voor het eerst wereldkundig wordt gemaakt, is een geheel nieuwe kijk op het lichaam.