Selecteer een pagina

Triggerpoints in de schouder

Pijn in je schouders kan ontzettend vervelend zijn. Niet alleen zou dit je kunnen belemmeren tijdens het sporten bijvoorbeeld, maar ook alledaagse bewegingen kunnen zo al gauw pijnlijk zijn. Pijnklachten in je schouder kunnen vaak veroorzaakt worden door triggerpoints in de spieren. Hieronder leggen we je verder uit wat triggerpoints in de schouder precies zijn en hoe deze schouderklachten kunnen veroorzaken.

Wat zijn triggerpoints in de schouder?

Voordat we gaan kijken naar de pijn die triggerpoints in de schouder, is het handig om eerst even duidelijk te maken wat triggerpoints precies zijn.

Triggerpoints worden ook wel vaker spierknopen genoemd in de volksmond. Dit zijn eigenlijk kleine verhardingen in de spieren. Deze verhardingen zorgen ervoor dat er een verminderde doorbloeding in deze spieren is. Door de verminderde doorbloeding kan je last krijgen van klachten door zuurstoftekort, zoals bijvoorbeeld pijn op de plek van het triggerpoint zelf of uitstralingspijn, waardoor je er meer last van zult hebben. Ook kunnen triggerpoints zorgen voor bewegingsbeperking, omdat de pijn in sommige gevallen te heftig is om de spier nog goed te kunnen bewegen. Het is dus ontzettend belangrijk dat triggerpoints in de schouder goed behandeld worden.

Triggerpoint schouder 1:

Deltoid

Een van de belangrijkste spieren in je schouder is de deltoid. Deze bestaat uit 3 delen, namelijk een deel aan de voorkant van je schouder, een deel aan de zijkant en aan de achterkant. De reden dat de deltoid, of de deltaspieren, zo worden genoemd, is omdat ze de vorm hebben van een driehoek. De naam is hier dus afgeleid van de Griekse letter delta, aangezien dit een driehoek is.

De deltoid wordt voornamelijk gebruikt om je arm op te tillen of omhoog te heffen. Ook het wegduwen van dingen wordt geregeld door deze spieren en zelfs bij je houding zijn de deltaspieren ontzettend belangrijk.

Wanneer je last hebt van triggerpoints in de deltoid kan dit dus voor erg vervelende klachten zorgen. Je kan hierdoor namelijk last krijgen van je schouders en veel pijn in je bovenarm. Ook zal het pijn doen als je je arm probeert te bewegen, waardoor deze triggerpoints je bewegingen in het dagelijks leven veel zullen belemmeren.

Triggerpoint schouder 2:

Levator Scapulae

De levator scapulae wordt ook wel de schouderbladheffer genoemd. Dit is een spier waar men relatief vaak problemen mee heeft en bevindt zich in de achterkant van je schouder. Deze spier is namelijk erg belangrijk, aangezien deze verantwoordelijk is voor het optillen van het schouderblad. 

De levator scapulae verbindt de bovenste 4 wervels in je nek met het schouderblad, waardoor deze je schouderblad en schouder kan (helpen) optillen. De levator scapulae zijn eigenlijk ook 2 spieren natuurlijk, namelijk een aan de linkerkant en een aan de rechterkant.

Bij triggerpoints in de schouderbladheffer kunnen er een aantal problemen ontstaan. Zo kan je pijn en stijfheid in de hoek van je nek en bovenrug ervaren hierdoor. Ook kan het vaak zorgen voor pijn aan de binnenste rand van je schouderblad en aan de achterkant van je schouder. Een van de meest vervelende problemen is echter misschien nog wel dat je je hoofd niet zou kunnen draaien om achter je te kijken wanneer je een triggerpoint in de levator scapulae hebt.

Triggerpoint schouder 3:

Subscapularis

De subscapularis is een spier in de achterkant van je schouder die ook wel de onderschouderbladspier wordt genoemd. De spier bevindt zich aan de binnenkant van je schouder.

De functie van de subscapularis is om ervoor te zorgen dat jij je arm naar binnen kan draaien, zoals wanneer je iets in je zak stopt bijvoorbeeld. Ook is dit een van de 4 spieren die het gewicht van je schouders bij elkaar houdt. Als laatste houdt de subscapularis de kop van het opperarmbeen op de juiste plek.

Triggerpoints in deze spier kunnen leiden tot een heftige pijn aan de achterkant van je schouder die zich nog verder zou kunnen uitstralen naar de achterkant van je bovenarm. Verder leidt dit tot pijn bij het slapen, een beperkte beweegbaarheid en draaibaarheid van je arm en prikkelingen of tintelingen rondom je pols. Ook kan je hierdoor moeite hebben om iets boven je hoofd te tillen en kan het voelen alsof je een frozen shoulder hebt.

Triggerpoint schouder 4:

Serratus Posterior Superior

De serratus posterior superior staat in het Nederlands ook wel bekend als de bovenste, achterste getande spier en bevindt zich in de achterkant van je schouder. Deze spier zit vast aan de onderste twee wervels in je hals en de bovenste 2 rugwervels, samen met een deel van de trapezius.

De functie van de serratus posterior superior is om je ribben op te tillen, aangezien deze hieraan vastzit. Ook helpt deze spier zo je middenrifspier, aangezien deze de borstholte vergroot en de ademhaling vergemakkelijkt.

Wanneer je last hebt van triggerpoints in deze spier kan het leiden tot een diepe pijn onder het schouderblad, pijn aan de achterkant van je schouder en zelfs in de punt van je elleboog. Ook kan het zorgen voor een scherpe pijn wanneer je inademt en tintelingen in je pink of deze kant van je hand. Soms kan deze pijn zich zelfs uitstralen naar het borstgebied of naar de achterkant van je boven en/of onderarm.

Triggerpoint schouder 5:

Latissimus Dorsi

De latissimus dorsi is je brede rugspier en deze zit dus zowel aan de voorkant als aan de achterkant van je schouder. Deze spieren zijn zelfs de grootste spieren van je lichaam en zijn hierdoor ook erg belangrijk bij zowel het stabiliseren van je lichaam als het optillen van je armen.

Veel armbewegingen zijn afhankelijk van de latissimus dorsi. Zo zorgen deze ervoor dat jij je arm kunt roteren, omlaag bewegen, naar je borst trekken en naar achter trekken. Ook laten deze je de schouder bewegen en stabiliseren ze het lichaam.

Triggerpoints in de latissimus dorsi kunnen leiden tot pijn aan de onderkant van je schouderblad en aan de zijkant van je buik. Ook kan deze pijn zich nog helemaal uitstrekken langs de binnenkant van je armen tot aan de pink, ringvinger en middelvinger.

Triggerpoint schouder 6:

Triceps brachii

De triceps brachii worden in het Nederlands ook gewoon de triceps genoemd. Dit is een driekoppige spier die langs de achterzijde van je bovenarm loopt en bevindt zich dus aan de achterkant van je schouder.

De functie van de triceps is om ervoor te zorgen dat jij je armen gewoon kunt bewegen, zoals bijvoorbeeld het strekken van de arm.

Triggerpoints in je triceps kunnen leiden tot pijn in de achterkant van je schouder en aan de buitenkant van je elleboog. 

Triggerpoint schouder 7:

Trapezius

De trapezius is een andere spier in je schouders en nek en wordt in het Nederlands ook wel vaker de monnikskapspier genoemd. De naam trapezius is aan deze spier gegeven vanwege de bijzondere vorm. Deze spier is namelijk ruitvormig en lijkt dus een beetje op een trapeze-vorm. De monnikskapspier loopt van zowel je nek- als borstwervels naar je sleutelbeen, het schouderdak, je schouders en de spina scapulae. 

De functie van de trapezius is eigenlijk vooral om het gewicht van je schouders te dragen en om het schouderblad op zijn plaats te houden. Ook is de spier natuurlijk verantwoordelijk voor een aantal bewegingen, zoals bijvoorbeeld het omhoog brengen van je arm, het optrekken van je schouders en zelfs het dragen van je hoofd en nek. 

Als je een triggerpoint in de trapezius hebt, kan dit dus ontzettend veel pijn doen. Dit merk je vooral aan hoofdpijn in de slaap, een stijve nek, pijn langs je hals en/of nek en de kauwspier op de hoek van de onderkaak. Verder kan zo’n triggerpoint zorgen voor pijn in je schouders en op je rug. In sommige gevallen kan de pijn ook nog uitstralen tot je bovendoornspier of je nekspieren, waardoor het dus extra belangrijk is dat deze triggerpoints zo snel mogelijk worden behandeld.

Triggerpoint schouder 8:

Iliocostalis Thoracis

De iliocostalis thoracis is een spier die zowel aan de achterkant van je schouder als door je rug loopt. Deze spier is belangrijk om je rug recht te houden en voor je houding. 

Triggerpoints in de iliocostalis thoracis kunnen leiden tot vervelende klachten. Zo kan je hiervan bijvoorbeeld op meerdere plaatsen rugpijn krijgen, maar deze pijn kan zich ook uitstralen. Hierdoor kan je last krijgen van bijvoorbeeld pijn in je billen.

Triggerpoint schouder 9:

Infraspinatus

De infraspinatus heet in het Nederlands de onderdoornspier genoemd. De Latijnse naam heeft ook een passende betekenis voor deze spier, aangezien het woord ‘onder de richel’ betekent. Deze spier is ontzettend belangrijk voor je nek en schouders, aangezien deze je schouder in de kom houdt. Helaas is dit wel ook een spier die al makkelijk geblesseerd raakt, zoals bij te veel sporten bijvoorbeeld.

De infraspinatus is erg belangrijk bij veel verschillende bewegingen. Je gebruikt deze namelijk iedere keer dat je je arm naar buiten draait. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gooien van een bal, tennissen of bij het gebruik van de muis van de computer als deze te ver weg van je toetsenbord ligt. Verder gebruik je de spier ook wanneer je de arm naar binnen draait, aangezien deze spier de beweging afremt, zodat dit nooit te snel of te hard zou kunnen gaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan armpje drukken of als je aan het roeien bent.

Bij triggerpoints in de infraspinatus kan je last hebben van zwakke en stijve schouders of armen, waarbij je de arm moeilijk kunt draaien en het aan of uit doen van een jas vaak pijnlijk is. Zelfs het omhoog brengen van je hand kan in dit soort gevallen al pijn doen. De pijn van triggerpoints in deze spier kan vaak ook uitstralen naar de voorkant van je schouder, hoewel deze zich zelf aan de achterkant bevindt. Dit kan leiden tot pijn in je nek en bovenrug, pijn in je onderarm, pijn aan de buitenkant van je schouder en excessief zweten.

Triggerpoint schouder 10:

Scaleni

De scaleni worden in het Nederlands ook wel schuine spieren genoemd. De naam stamt af van het Griekse woord scalenus, wat ‘verschillend’ betekent. Dit komt doordat de scaleni niet 1 spier is, maar juist een hele groep spieren waarbij ze allemaal een andere lengte hebben.

De functie van de scaleni is om je bovenste 2 ribben op te tillen om je zo te helpen bij je ademhaling. Deze werken extra hard als je een sterke borstademhaling hebt. Ook zorgen de scaleni ervoor dat je nek gestabiliseerd is en kan buigen.

Triggerpoints in de scaleni kunnen leiden tot pijn in je borst, schouder, bovenrug, bovenarm, duim, wijsvinger, pols en onderarm. Ook kan het leiden tot een branderig gevoel in je arm en zelfs moeite om je hoofd naar 1 kant te buigen. Verder kan het zorgen voor gevoelloosheid aan de pinkzijde van je hand en zwakte in zowel je handen en onderarmen, waardoor je dingen zou kunnen laten vallen.

Triggerpoint schouder 11:

Pectoralis Major

De pectoralis major staat in het Nederlands ook wel bekend als de grote borstspier en deze bevindt zich dus aan de voorkant van de schouder. 

De pectoralis major is verantwoordelijk voor het bewegen van je arm en om ervoor te zorgen dat jij je schouder naar binnen kunt draaien. 

Wanneer je last hebt van triggerpoints in de pectoralis major kan dit lijken alsof je hartklachten hebt. Dit komt door de plek waar deze spier zich bevint en de klachten van deze triggerpoints kunnen dus erg heftig aanvoelen. Daarom is het zo belangrijk om deze goed te laten behandelen.

Triggerpoint schouder 12:

Pectoralis Minimus

De pectoralis minimus wordt in het Nederlands ook wel de kleine borstpier genoemd. Deze bevindt zich net als de grote borstpier aan de voorkant van de schouder.

De kleine borstpier heeft een soortgelijke functie als de pectoralis major en ze zijn zo samen verantwoordelijk voor het bewegen van je armen en de mogelijkheid om je schouder naar binnen te draaien.

Triggerpoints in je pectoralis minimus kunnen leiden tot de symptomen van hartklachten, waardoor het heel belangrijk is om deze zo snel mogelijk aan te pakken. Ook kan de pijn van de triggerpoints uitstralen naar je borst, de voorkant van je schouder, de binnenkant van je arm en van je elleboog tot aan je vingers.

Triggerpoint schouder 13:

Biceps Brachii

De biceps brachii worden in het Nederlands doorgaans de biceps (of spierballen) genoemd en bevinden zich aan de voorkant van je schouder. Deze spier bestaat uit twee spierkoppen en heeft een lange kop en een korte kop.

Deze spier is ontzettend belangrijk voor het bewegen van je elleboog en vooral je onderarm. Deze is namelijk verantwoordelijk voor het heffen van je arm, buigen van je arm, het naar buiten draaien van je hand en onderarm en het houdt je arm zelfs in de kom.

Triggerpoints in de biceps brachii kunnen tot hele vervelende klachten leiden, zoals bijvoorbeeld een uitstralingspijn in de voorkant van de schouders en in de holte van je elleboog. Ook kan het zorgen voor pijn in je bovendoornspier en dat je je arm moeilijk zal kunnen strekken.

Triggerpoint schouder 14:

Coracobrachialis

De coracobrachialis wordt in de volksmond ook wel vaker de ravenbek-armspier genoemd. Deze spier bevindt zich aan de voorkant van je schouder in de buurt van de deltoid.

Deze spier is mede verantwoordelijk voor onder anderen het omhoog tillen van je arm en is belangrijk voor bewegingen zoals bijvoorbeeld je arm op je rug leggen.

Wanneer je last hebt van triggerpoints in de coracobrachialis kan dit leiden tot een aantal pijnlijke klachten. Zo zal het pijn doen in het voorste deel bij je schouderkop en rondom de deltoid. Je kan hierbij ook last krijgen van uitstralingspijn naar je triceps, je handrug, je middelvinger en de achterkant van je onderarm.

Triggerpoint schouder 15:

Sternalis

De sternalis heet in het Nederlands ook wel de borstbeenspier. Deze bevindt zich aan de voorkant van je schouder en loopt zowel langs het borstbeen als eroverheen. De spier is onder anderen verantwoordelijk voor het bewegen van je arm.

Triggerpoints in de sternalis kunnen leiden tot een aantal pijnklachten, waaronder een pijn in het midden van je borst. Ook kan dit pijn doen aan de voorkant van je schouder en aan de binnenkant van je bovenarm. Verder lijkt deze pijn soms op de pijn van een hartinfarct.

Triggerpoint schouder 16:

Subclavius

De subclavius heet in het Nederlands vaak de ondersleutelbeenspier en bevindt zich aan de voorkant van je schouder. 

Triggerpoints in de subclavius kunnen zorgen voor pijn aan de voorkant van je sleutelbeen. Verder zou deze pijn zich ook kunnen uitstralen tot in je onderarm, waardoor je er hier ook last van zal hebben.

De dieperliggende oorzaak

Belangrijk om te begrijpen is dat triggerpoints er niet zomaar zijn. Het is een beschermingsmechanisme van het lichaam. Het beschermt je lichaam vooral tegen bot en gewrichtsschade. Dat is de onderliggende fysieke oorzaak, waar weinig behandelaars rekening mee houden.

Bij een niet goede glijding of bewegelijkheid van de gewrichten blokkeren deze. Bewegen met geblokkeerde gewrichten zorgt voor extreme slijtage. Het lichaam regelt een oplossing en spant daarom spieren aan in een tegengestelde richting van de gewrichtsblokkade, om zo het gewricht weer de goede richting in te krijgen. Bij de stevige blokkades die wij in deze tijd ervaren krijgt het lichaam het niet goed voor elkaar en blijven de spieren gespannen.

In behandelingen word meestal niet gewerkt aan de bewegelijkheid van de gewrichten dichtbij de triggerpoints. De spieren krijgen eigenlijk altijd de schuld, terwijl die juist in dienst staan van jouw oplossing. Door triggerpoints uit te schakelen met massage en dry needling zonder de onderliggende problematiek op te lossen, komen triggerpoints dus direct terug. Vaak zegt de patiënt dan: de behandeling werkt niet, want de klachten komen snel weer terug. Maar de waarheid is: de verkeerde behandeling is toegepast.

Bekend van:

Je kunt ons kennen van:

Meer over mij

Mijn naam is Robin Bhaggan, geboren en getogen in het noorden van Nederland. Voor mijn werk als professioneel volleybal coach heb ik gewoond en gewerkt in Amerika, Denemarken en Zwitserland.

Door een ernstige opgelopen blessure tijdens volleybal, ervaarde ik zelf hoe weinig effect doorsnee behandelingen boden voor mijn pijnklachten. Hierin was ik niet alleen, want ook de spelers die ik coachte ervaarden dit. Ik wilde weten of dit anders kon.

Tijdens mijn zoektocht ontdekte ik dat de fascia een grote rol speelt bij pijnklachten en heb daarom veel opleidingen gedaan, om hier veel kennis en kunde in te vergaren. Met Core Release breng ik dit met veel passie in praktijk.

Ervaringen van cliënten

SuzeSuze
13:00 02 Mar 21
Ik raad iedereen met klachten aan om naar deze praktijk te gaan.Robin is authentiek en kundig in wat hij doet.Mijn vriend en ik hadden beiden al jaren erg veel last van onze onder rug.Ik kan nu zeggen dat dit verleden tijd is. Robin gaat erg secuur te werk en onderzoekt alle mogelijke oorzaken van de pijn. Hij bekijkt het hele lichaam.Wij zijn beiden goed geholpen door de verschillende technieken die zijn toegepast. Momenteel lopen wij op steunzolen die aangemeten en geleverd zijn door Robin.Een absolute aanrader!
Floor HansenFloor Hansen
12:47 02 Mar 21
Na alles al geprobeerd te hebben, heeft uiteindelijk Robin me écht weten te helpen. Na de hernia operatie kwamen alle rugklachten terug, waarschijnlijk dus door verkeerd gebruik van mijn lichaam en spiergroepen. Door dit aan te pakken, en echt een grondige aanpak van meerdere kanten bekeken en meerdere therapieën die Robin toepast in een behandelmethode, is dit volledig hersteld. Na 1 behandeling al waanzinnig resultaat en na de 2e behandeling was alle pijn weg. Echt een aanrader!!
Simone van den BergSimone van den Berg
21:21 01 Mar 21
Robin heeft een hele eigenzinnige kijk op hoe het lichaam optimaal functioneert en wat je kunt doen je lichaam zelf in flow te brengen en houden. Hij begeleidt je met heel veel passie en expertise in het fitter maken van je lichaam. Daarvoor heeft hij een arsenaal aan methodieken aangeleerd en ontwikkeld en gaat net zo lang door tot het gewenste effect bereikt is. Verder is het ook een heel fijn en enthousiast mens. Mijn advies: ga zeker een keer bij hem langs als je last hebt van je schouders, nek, rug of knieën. Met één sessie kan hij echt al een heel verschil voor je maken, hoe gaaf is dat!
Esmee van MamerenEsmee van Mameren
19:12 01 Mar 21
Ontzettend veel pijn gehad in mijn rug en knieën, jaren lang verschillende fysio geprobeerd en niks wat langdurig hielp totdat ik behandeld ben door Robin. Na de eerste sessie had ik al veel minder pijn en bij elke sessie werd dit beter. Nu (bijna een jaar later) weinig tot geen pijn meer en voor het beetje wat terug is gekomen maak ik weer een nieuwe afspraak voor als we weer iets meer mogen (door corona).Ook heb ik zooltjes voor de knie en rugklachten en het verschil of ik ze een dag wel en een dag niet draag is echt gigantisch groot! Ik kan/wil geen dag meer zonder.
Anka UittenbogertAnka Uittenbogert
23:14 28 Feb 21
Dankzij jouw onderzoek op welk manier ik loop, begrijp ik beter wat het oorzaak is van mijn jarenlang heuppijn. Dankzij jouw werk ‘accupunter’ en de voetzolen helpt het mijn linkerheup lichter te voelen. Ik vind het fijn, wanneer je mij coaching geeft hoe ik rug/heupspieren stevig kan maken. Het brengt mij de goede kant op om gebalanceerd loophouding te gebruiken. Dankzij jou ben ik bewuster hoe mijn fysiek lichaam zich beweegt. Het gaat om Balans. Dankbaar 🙏💗
js_loader